W marcu 2024, Google wprowadziło zaktualizowane tryb zgody, dzięki któremu odwiedzający ich strony będą mogli decydować o zakresie zgód jakie wyrażają. Dotyczy to zbierania danych analitycznych w celu personalizacji reklam i innych działań w zakresie secyficznych funkcjonalności strony. O podstawach prawnych tych działań możesz przeczytać poniżej (pod opisem wtyczki).
Wtyczka WPmagus Consent Manager
Wtyczka działająca w WordPress. Wtyczka zazrządza 4 podstawowymi i 3 dodatkowymi zgodami. Zgody są wymagane do wdrożenia zgód dotyczacych Google Consent Mode V2 w wersji advanced.
Nasza wtyczka nie wymaga subskrypcji ani żadnych dodatkowych opłat. Płacisz za jednorazowe wdrożenie (patrz ceny wdrożenia poniżej). W przeciwieństwie do innych rozwiązań jest wdrożenie jest płatne jednarozowo, nie wymaga subskrypcji miesiącznej (to nie jest SAAS).
Podstawowe:
- Dane statystyczne [analytics_storage] – umożliwia zapisywanie danych analitycznych (takich jak pliki cookie), np. czas trwania wizyty. Dane te pomagają zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną, gromadząc i raportując te informacje anonimowo.
- Dane reklamowe [ad_storage] – pozwala na zapisywanie informacji (takich jak pliki cookie) związanych z reklamami.
- Dane o odbiorcy reklamy [ad_user_data] – pozwala na wysyłanie danych odbiorcy reklamy.
- Personalizacja reklam [ad_personalization] – pozwala na wyświetlanie reklam bardziej angażujące i lepiej dopasowanych, dzięki ich dopasowaniu do odbiorcy, na przykład w remarketingu.
Dodatkowe:
- Elementy funkcjonalne [functionality_storage] – umożliwia prawidłową obsługę witryny, np. ustawień zapisanie koszyka czy ustawień językowych, bez tych elementów witryna może nie działać prawidłowo.
- Dane profilujące [personalization_storage] – włącza zapisywanie danych związanych z personalizacją, np. rekomendacje wideo.
- Elementy bezpieczeństwa [security_storage] – umożliwia zapisywanie danych dotyczących bezpieczeństwa, takich jak operacje uwierzytelniania, przeciwdziałanie oszustwom i inne funkcje chroniące użytkownika.
Pop-up na stronie
Za pomocą okna pop-up użytkownikow może przekazać zgodyna trzy sposoby:
- zaakceptuj wszystkie
- zaakceptuj wybrane
- odrzuć wszystkie
Po wybraniu opcji i kliknięciu w przycisk wtyczka zapisuje zgody w 1st party cookie. Kookie jest przechowywane w przeglądarce użytkownika do momentu skasowania. Wtyczka odczytuje zapisane zgody przy kolejnej wizycie (jeżeli 1st party cookie istnieje) i przekazuje je do matrycy Data Layer.
Wtyczka wspólpracuje z Google Tag Manager poprzez Data Layer i przekazuje info o stanie początkowym (default) i po wyrażeniu konkretnych zgód (update). Wtyczka nie wymaga tworzenia dodatkowych tagów, zmiennych i triggerów w Google Tag Manager, konkretne ustawienia można modyfikować w sekcji Advance Settings -> Consent Settings w każdym tagu w GTM.
Google wprowadziło nowy trigger, które jest uruchamiany automatycznie – Consent Initialization, dla tego triggera przekazywany jest stan „default”. Jeżeli zgody są wyażone lub były wcześniej zapisane i istnieje 1st party cookie, wtyczka wysyła stan „update” i przekazuje zgody do tablicy Data Layer a GTM je odczytuje.
Koszt wdrożenia
Koszt wdrożenia zawiera cenę pluginu i wdrożenie na stronie i w Google Tag Manager.
Strona internetowa
600 – 900 zł
Sklep internetowy
900 – 1500 zł
Powyższe ceny netto bez VAT.
Jesteś zainteresowany – wyślij zapytanie
Podstawy prawne wdrożenia przez Google nowych zasad uzyskiwania zgód od użytkowników
Uzyskiwanie zgód od użytkowników wynika z prawa dotyczącego ochrony prywatności w Europie. To Dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej oraz Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Polityka ta odzwierciedla te przepisy. Ponadto jest wymagane prawem, od marketerów, którzy wykorzystują Google do wyświetlania reklam, uzyskania i przestrzegania zgody użytkowników.
W 2024 Google rozszerzyło stosowanie polityki zgody użytkownika z UE na rozwiązania dotyczące pomiarów i odbiorców. Reklamodawcy promujący aplikacje i strony internetowe muszą przesyłać do Google możliwe do zweryfikowania sygnały zgody użytkownika, aby kampanie, które wyświetlają reklamy konsumentom w Europejskim Obszarze Gospodarczym, nadal były skuteczne.
Google wcześniej zapowiedziało te zmiany, a w szczególności, przejście do trybu uzyskiwania zgody w usługach Google Ads, Google Marketing Platform i Google Analytics. W związku z dostosowaniem do prawa w EU, Google wymaga od reklamodawców podjęcia niezwłocznych działań przed marcem 2024 r., aby zachować dostęp do funkcji personalizacji reklam.